• Lata doświadczeń w biznesie
  • kontakt@webfan.pl

Kto jest zobowiązany do zapłaty za zwrot towaru?

Kto jest zobowiązany do zapłaty za zwrot towaru?

Choć zdarza się to coraz rzadziej - zwroty towarów powodują nerwowość zarówno po stronie sprzedającego, jak również kupującego. Mogłoby się wydawać, że pokrycie kosztów związanych ze zwrotem towaru powinno dotyczyć tylko sprzedającego, lecz nie do końca tak jest. Kupujący mogą zwyczajnie zrezygnować z produktu po chwili od jego otrzymania i wtedy rodzi się pytanie: kto powinien pokryć te koszty?

Sytuacja, w której to sprzedawca pokrywa koszty zwrotu towaru

Przyjmijmy, że kupiłeś towar, ale otrzymałeś go po czasie lub został uszkodzony w trakcie transportu. Winę za tą sytuację ponosi sprzedawca (nawet nie kurier) i masz 14 dni na sporządzenie oświadczenia o zwrot kosztów. Odesłanie towaru pokryje zatem sprzedawca, choć zazwyczaj to Ty płacisz kurierowi, a pieniądze "ściągasz" na konto bankowe lub w formie doręczenia przez posłańca (kurier, poczta). Ważnym jest, aby pamiętać o odesłaniu paczki w takiej formie, w jakiej ją otrzymałeś. Nie musisz nawet zaglądać do środka, bo sprzedający będzie miał podstawę aby sądzić, że umyślnie uszkodziłeś przesyłkę i chcesz nieuczciwych zwrotów.

Sytuacja, w której to Ty poniesiesz koszty zwrotu

Zamówiłeś towar, otrzymałeś go w wyznaczonym terminie, ale rozmyśliłeś się i nie chcesz go jednak mieć. Teoretycznie nie musisz podawać powodu zwrotu, ale sprzedawca (zwłaszcza jeśli to Twoja pierwsza transakcja z tą firmą) będzie miał prawo interpretować tą sytuację po swojemu. Gdy zwyczajnie rozmyślisz się, czyli pokażesz w pewnym sensie swoją nieodpowiedzialność w trakcie zakupów, to powinieneś pokryć koszty zwrotu samemu, bo jeśli złożysz oświadczenie, a sklep poważnie traktuje swoich klientów, to z prawnego punktu widzenia będziesz zmuszony do uregulowania kosztów zwrotu. Nie jest bowiem tak, że tylko sklep odpowiada za zwroty. Nawet jeśli nie uszkodzisz towaru nie będziesz miał podstaw, aby poprzez swoje "widzi mi się" ubiegać się o zwrot kosztów.

Mamy nadzieję, że w sposób klarowny przedstawiliśmy zagadnienie dotyczące pokrycia kosztów związanych ze zwrotem towaru. Najlepiej podejść do tego w sposób uczciwy i nalegać na pokrycie kosztów tylko wtedy, gdy winą faktycznie możemy obarczyć sprzedawcę lub z punktu widzenia prawa mamy taką możliwość.

 

 

Udostępnij:

Zobacz